Su muzika kiek sudėtingiau, bet aptarsime ir tai, pasirodys, kas nera taip sudėtinga.Reikia tik žinoti kūrinio sudedamas dalis, girdėti ją. Sustosim ir prie nuostabių Čiurlionio laiškų. Man mažai teko tokių skaityti, pagarba, meilė moteriai, jos dievinimas..
Na, skubu prie jūros
Čia matau Čiurlionio gyvenimo peripetijas.
Kai kurie Čiurlionio paveikslai sudaro ciklus.Žinant, kad jis ir kompozitorius, tai tapyboje ir muzikoje jo mąstysena negalėjo neturėti vieningų principų.Visi Čiurlionio paveikslai muzikalūs.Tik įsižiūrėkime atidžiau..Atkriepsiu jūsų dėmesį į triptiką "Jūros sonata" , kuris labai artimas jo simfoninei poemai "Jūra".
Interpretuoju:
Mirga, tvyksi, plakasi į kranto kopas jūros bangos, putotomis keteromis lyg žemčiūgų karoliais ar gintaro lašais pasipuošusios.Plaukia žuvys, skrenda balta žuvėdra.Galingas ir gražus Baltijos žaismas(Allegro,1dalis).
Jūros gelmė paslaptinga(Andante,2dalis),priglaudusi nuskendusius laivelius, apgriuvusius rūmus, iš kurių spindi blausi šviesa.O rūpestinga gelmių ranka kelia aukštyn laivelį į gyvenimą, į šviesą, sklindančią iš jūros paviršiuje rymančių dviejų laivų.
Bet jūra, kaip žmogaus gyvenimas, permaininga.Virš jos susitelkė audros debesys, susiūbavo vandenys, pakilo milžiniška banga(Finale,3 dalis).Gal ji pagriebs trapius laivelius, nublokš juos į jūros platybes, gal, užgriuvusi savo grėsmingu svoriu, palaidos gelmėse, o gal jie, žmogaus rankų kūriniai, atlaikys stichijos įtūžį.
Pažiūrėkit, šiame paveiksle vandenų purslai vienas su kitu susilieja, sudarydami raides MKČ, Čiurlionio inicialus.
Čiurlionis niekada paveikslų nepasirašinėjo, todėl galima daryti prielaidą, kad šis triptikas jam labai svarbus, turintis autobiografinių bruožų, pagilinantis vaizdo psichologiškumą, sonatos, kaip žmogaus gyvenimo dramos, prasmę.
Šie paveikslai nežiūrimi po vieną- jie vienas kitą papildo..