Atvirukai ÄŒatai Forumas Piguva Pipedija PoPo blogai

Dabar yra 2024 Balandis 18, 11:45

Visos datos yra UTC + 2 valandos




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 8 pranešimai(ų) ] 
Autorių Žinutė
 Pranešimo tema: subtema: kasmetinis Prezidento pareiškimas:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 21:42 
Atsijungęs
Pačiausias
Pačiausias
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Gegužė 19, 10:42
Pranešimai: 2463
GERBIAMIEJI
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PIRMININKE,
SEIMO NARIAI,
PILIETËS IR PILIEÈIAI,
2006—ieji tapo dar vienais mûsø demokratinës sistemos iðmëginimo
metais. Ðiandien juos apþvelgdami dar kartà ásitikiname – demokratija
neámanoma be tokiø paprastø, taèiau pamatiniø dalykø, kaip tikëjimas ide-
alais ir vertybëmis, pasitikëjimas bendrapilieèiais ir valstybës institucijo-
mis, bendros pastangos kurti mûsø valstybæ. Kai vieðojoje erdvëje nelie-
ka vietos vertybëms, idëjoms ir jø sklaidai, ásigali visø nepasitikëjimas
visais. Tokioje skandalø, gandø, vienas kito ir savo ðalies juodinimo ap-
linkoje labai sunku kurti pilieèiø valstybæ ir plëtoti demokratinæ politikà.
Formaliai sëkminga valdþiø kaita anaiptol neliudija visaverèio ir moder-
naus politikos turinio.
Pastarieji metai mums visiems skaudþiai patvirtina ðià tiesà – ben-
drø tikslø, socialinës partnerystës, tikëjimo valstybe ir pasitikëjimo ben-
drapilieèiais stoka, pilietinis ir politinis susvetimëjimas privedë Lietuvà prie
valstybës tapatybës krizës.
1
Apmaudus faktas: dël politiniø ambicijø, kovos dël valdþios, nepro-
fesionalumo, intrigø, korupcijos ar populizmo nesugebëjome iðjudinti në
vienos reikðmingos mûsø ðalies vidaus ekonominio ir socialinio gyveni-
mo reformos. O juk bûtent reformos atvertø galimybes sulaikyti bent kiek
reikðmingesnæ emigruojanèiø pilieèiø dalá ir pritraukti naujas uþsienio in-
vesticijas. Imtis esminiø ðalies valdymo pokyèiø mûsø neprivertë nei Eu-
ropos Sàjungos ir NATO narystë, nei áspûdinga finansinë parama
ið Europos Sàjungos struktûriniø fondø.
Tampame neiðnaudotø galimybiø valstybe, kuriai kyla kasdien vis
akivaizdesnis pavojus tas galimybes prarasti.
Mûsø vidaus ir uþsienio politika visada buvo glaudþiai susijusios. De-
ja, ðiandien ðios sàsajos ágijo neigiamà atspalvá. Dël vidaus politikos ne-
sutarimø pilieèiai pradeda manyti, kad Lietuvai neverta imtis ir aktyvios
uþsienio politikos. Kad nesusitvarkius savo namuose nëra prasmës remti
demokratijà ir pilietinës visuomenës plëtrà kaimynystëje ar, pavyzdþiui,
Afganistane. Nors ligðiolinë mûsø ðalies uþsienio politika ir buvo sëkmin-
ga, tokia tendencija yra grësminga Lietuvai kaip tarptautinës bendruo-
menës narei.
Todël jauèiu pareigà ávardyti paèias opiausias Lietuvos problemas ir
bûtiniausias veiklos kryptis.
Pirma, turime nedelsdami keisti visuotiná dvasiná Lietuvos klimatà,
turime kovoti su visose visuomenës grandyse tvyranèia nepagarba,
agresija, cinizmu, susvetimëjimu. Privalome áveikti pavojingai ásivy-
ravusá visuotiná nepasitikëjimà.
2
Antra: bûtina kuo sparèiau pasinaudoti Lietuvoje sudaryto-
mis politinëmis ir ekonominëmis prielaidomis kurti ðalies gero-
væ ir spartinti paþangà. Tam nereikia ieðkoti naujø veiklos krypèiø. Pa-
sinaudokime unikaliomis galimybëmis, kurias Lietuvai teikia tarptautinio
saugumo garantijos, ekonomikos tendencijos, Europos Sàjungos parama.
Tada valstybës paþangà pajus kiekvienas.
Esminiu tos paþangos rodikliu laikau pilieèiø savijautà savo valsty-
bëje, tos valstybës dvasiná ir socialiná klimatà. Deja, Lietuvai ðiandien itin
stinga solidarumo, pasitikëjimo, pakantumo ir tarp socialiniø grandþiø, ir
tarp valdþios institucijø.
Per keliolika mënesiø atsidengë mûsø parlamentinës valdþios su-
siprieðinimas ir silpnybës. Pamirðtant ástatymø leidybos ir parlamentinës
kontrolës priedermes, ásitraukta á rizikingus politinius þaidimus dël áta-
kos. Ðiandien akivaizdu, kad valdþios institucijoms tapo sunku laikytis Kon-
stitucijos ir ástatymø nustatytø ribø.
Ypaè skausmingu iðbandymu Lietuvai tapo uþsitæsæ ginèai dël Vals-
tybës saugumo departamento veiklos vertinimo. Departamento veiklos
tyrimas ne tik iðkëlë daugybæ klausimø dël parlamentinës kontrolës turi-
nio ir ribø, bet ir iðryðkino labai svarbø Lietuvos nacionalinio saugumo
sistemos trûkumà – saugumà uþtikrinanèiø institucijø veiklos koordina-
vimo stokà. Turiu rimtø abejoniø, ar ðio tyrimo metu buvo padaryta viskas,
kad bûtø iðvengta þalos Valstybës saugumo departamentui, kad nebûtø
menkinamas uþsienio partneriø pasitikëjimas mumis.
3
Deja, per septyniolika nepriklausomybës metø nesugebëta sukurti
darnios specialiøjø tarnybø veiklos koordinavimo ir kontrolës sistemos.
Ðios funkcijos tebëra iðsklaidytos po atskiras þinybas. Turime pripaþinti,
kad ðiandien Lietuvoje nëra institucijos, galinèios vertinti ðalies naciona-
linio saugumo bûklæ, iðskirti ir analizuoti svarbiausias grësmes, formuluo-
ti uþduotis specialiosioms tarnyboms, aiðkiau apibrëþti ðiø tarnybø atsa-
komybës ir kontrolës – taip pat ir parlamentinës – ribas. Neabejotina,
kad tokia institucija padëtø ateityje iðvengti proginës kontrolës ir uþkirstø
kelià mëginimams ja manipuliuoti.
Todël raginu Seimà aiðkiai reglamentuoti parlamentinæ kontrolæ ir jà
aktyviai vykdyti ástatymø ir Konstitucijos nustatytose ribose. Praktika, kai to-
kie klausimai sprendþiami ir taisyklës nustatomos jau vykstant tyrimui, yra
netoleruotina, nes tik sukelia dar daugiau abejoniø tyrimo objektyvumu.
Siekiant atkurti pasitikëjimà Valstybës saugumo departamentu mûsø
pilieèiø ir uþsienio partneriø akyse, bûtina uþkirsti kelià bet kokiai galimy-
bei panaudoti departamentà, jo pareigûnus ar surinktà medþiagà politinëms
kovoms. Tai, kas ávyko praëjusá rudená, neturi pasikartoti. Specialioji tarny-
ba tapo politikø nuomoniø ir emocijø ákaite dël savo kasdienës veiklos, kuo-
met neðaliðkai surinkta informacija neátiko vieniems politikams, bet pasi-
rodë svarbi kitiems. Tokios informacijos nesuderinamumas su kai kuriø po-
litiniø jëgø siekiais átraukë Lietuvos specialiàjà tarnybà á politikos sûkurá.
Manau, kad turëjome visi iðmokti ðià pamokà ir suvokti, kad Valstybës sau-
gumo departamentas, kaip specialioji informacinë tarnyba, tëra papildo-
mas instrumentas valstybës vadovams ir politikams priimant sprendimus
uþsienio, gynybos bei nacionalinio saugumo politikos srityse.
4
Tokia padëtis gali turëti ilgalaikiø neigiamø padariniø. Seimui ánikus á
debatus dël Valstybës saugumo departamento, liko apleistos kitos tiesio-
ginio jo darbo sritys, sustojo bûtinos permainos. Bet sutelkus visà dëmesá
tik á vienà problemà ir nesiimant bûtiniausiø reformø mums gresia pavo-
jus iððvaistyti sukauptà potencialà ir atsilikti nuo kitø Europos Sàjungos
naujokiø. Vis daþniau pastebiu ydingà tendencijà nuolat atidëti prisiimtø
ásipareigojimø ávykdymo terminus. To padarinys – stringanèios reformos,
nerealizuotos galimybës, menkas pilieèiø pasitikëjimas valdþia ir paèia
valstybe.
Svarbiausias sritis, kurios turi bûti reformuotos, ávardijau Seimui dar
kadencijos pradþioje. Tai sveikatos apsauga, mokslas ir studijos, teismø
sistema.
Siekiant poslinkiø ðiose srityse, buvo pateikta nauja Teismø ástaty-
mo projekto redakcija, ávyko ne vienas susitikimas sveikatos apsaugos ir
aukðtojo mokslo reformø klausimais, buvo aptariami galimi raidos mode-
liai, plëtojamos idëjos. Taèiau ir vël pritrûko rimtoms permainoms bûtinø
bendrø pastangø, produktyvaus Seimo ir Vyriausybës darbo.
Gerbiamieji Seimo nariai, akivaizdu, kad nepajudëjome në per þings-
ná. Be Jûsø ryþto ásitraukti á reformø procesus ðios permainos liks tik kalbos.
Kad reformos paspartëtø, bûtinas Vyriausybæ remianèiø jëgø sutari-
mas ir veiklos stabilumas. Tai ámanoma tik ieðkant bendrø sprendimø, ta-
riantis, o ne siekiant primesti savo poþiûrá. Deja, ðiandien Vyriausybë la-
biau susitelkusi ne ties reformomis, o ties savo paèios iðlikimo klausimu.
5
Viena vertus, net ir tokia padëtis maþumos Vyriausybës neatleidþia nuo
atsakomybës ir prisiimtø ásipareigojimø. Kita vertus, kvieèiu paèias parti-
jas atsakingiau vertinti Vyriausybës stabilumo klausimà, kadangi, nesant
sutarimo Seime, ji vargu ar iðdrás imtis ryþtingø sprendimø. Að savo ruoþ-
tu paèià Vyriausybæ vertinsiu tik pagal nuveiktus darbus ir reformø spartà.
Tikiuosi, kad dabartiniam ministrø kabinetui uþteks politinës valios ir ryþ-
to pereiti nuo paþadø prie jø realizavimo ir aktyvios veiklos. Stabilumas,
virstantis stagnacija, Lietuvai nebuvo ir nebus priimtinas.
Akivaizdu, kad vykdomø reformø sparta – tikrai nepatenkinama.
Ypaè giliai ástrigusi visiems Lietuvos þmonëms aktuali sveikatos apsau-
gos reforma. Manau, kad tai lemia baimë priimti nepopuliarius, taèiau bû-
tinus sprendimus, be kuriø ði sistema negali tobulëti ir tarnauti pacien-
tams.
Daþnai girdþiu sakant, kad sveikatos reforma vyksta, kad tai liudija
gydymo ástaigø restruktûrizavimas ir medikø atlyginimø këlimas. Taip, re-
struktûrizavimas – teigiamas reiðkinys, taèiau tik tada, kai jis yra natûra-
lus, sàlygojamas paþangesniø gydymo technologijø ir ekonomikos dës-
niø, o ne centrinës valdþios sprendimø. Tuo tarpu pirmasis etapas tik ið-
ryðkino sistemos trûkumus. Buvo stambinamos ir taip didelës gydymo ástai-
gos, ribojama konkurencija, maþinamas paslaugø prieinamumas. Proce-
sas praktiðkai nukreiptas vien á lëðø taupymà, tuo tarpu pacientai priversti
patys ieðkoti aplinkiniø keliø gauti geros kokybës paslaugas. Todël natû-
raliai kyla klausimas: kam skirta tokia reforma?
6
Ne kartà sakiau, kad ðiandien medikø darbo uþmokestis neiðlaiko
jokios kritikos. Taèiau esu ásitikinæs: jis turi priklausyti nuo darbø krûvio ir
teikiamø paslaugø kokybës, o ne nuo politikø valios.
Visos ankstesnës vyriausybës pripaþino, kad brangstant technolo-
gijoms ir senstant visuomenei iðlaidos sveikatos apsaugai ateityje tik di-
dës. Taèiau delsiama pripaþinti, kad valstybë nepajëgia ir nepajëgs pa-
tenkinti nuolat auganèiø poreikiø. Bûtina nedelsiant ieðkoti bûdø raciona-
lizuoti iðlaidas ir pritraukti privaèias lëðas. Kartu reikia toliau tobulinti pri-
valomàjá sveikatos draudimo modelá, kuris teiktø galimybæ plësti papildo-
mà draudimà ir kurti mechanizmà, neoficialias priemokas uþ paslaugas
paverèiantá oficialiomis.
Pasigendu ir aiðkios socialinës politikos, kuri skatintø þmones pasi-
tikëti savo jëgomis. Bûtina neatidëliotina ir esminë socialinës politikos re-
forma, kuri orientuotø pilieèius nuo pajamø ið paðalpø á pajamas ið darbo.
Sàlygos tam ðiuo metu itin palankios, nes dël ekonominës emigracijos
nedarbo lygis sumaþëjæs, o galimybës ásidarbinti iðaugusios.
Susitikdamas su þmonëmis, daþnai girdþiu priekaiðtà, esà valdþiai
rûpi tik asocialios ðeimos, o tvarkingos, taèiau sunkiai besiverèianèios ir
nustatytà pajamø bei turto normatyvà vos virðijanèios ðeimos apeinamos.
Naujausi tyrimai taip pat rodo, kad skurdas neretai perduodamas ið kartos
á kartà, kad daþna socialiai remtina ðeima, patekusi á skurdo spàstus, ne-
begali, o kartais ir nebenori ið jø iðsivaduoti.
7
Liaukimës vardyti visiems gerai þinomas problemas ir aptarinëti skur-
do maþinimà. Pagaliau imkimës tikros veiklos.
Savivaldos institucijos kartu su vietos bendruomenëmis privalo pra-
dëti kurti lankstø socialiniø paslaugø tinklà. Tik taip galësime apsaugoti
ðeimas nuo socialinës atskirties ir skurdo. Skatinant pilieèiø savarankið-
kumà ir asmeninæ atsakomybæ uþ savo gyvenimà maþës jø priklausomy-
bë nuo valdþios malonës. Kartu maþës ir politikø galimybës prieð rinki-
mus populistiðkai manipuliuoti didesniø paðalpø paþadais.
GERBIAMIEJI,
Siekdami iðlaikyti konkurencingà ekonomikà, negalime pamirðti –
gyvename bendros Europos rinkos sàlygomis, o ateityje vis labiau integ-
ruosimës á pasaulinæ rinkà. Deja, valstybës institucijos daþnai eina leng-
viausiu keliu, ásivaizduodamos, kad naujovëms kurti ir skleisti uþtenka tik
finansinës paramos. O kur sprendimai, sudarantys palankias sàlygas in-
vesticijoms? Skelbiamas siekis plëtoti Lietuvoje aukðtosiomis technologi-
jomis ir kvalifikuota darbo jëga grindþiamà verslà, taèiau iki ðiol nesiryþ-
tama nustatyti vadinamàsias SoDros ámokø lubas. Betgi daug kartø buvo
sutarta, kad jos labai daug prisidëtø prie ðalies konkurencingumo!
Ne kartà esu pabrëþæs, kad siekiant reformuoti socialinæ sistemà ir
kurti kvalifikuotu darbu, þiniomis ir aukðtosiomis technologijomis parem-
tà Lietuvos ekonomikà, bûtina mokslo ir studijø sistemos reforma. Ji turë-
tø skatinti verslo ir mokslo jungtis, kad mûsø rengiami specialistai gebëtø
konkuruoti darbo rinkoje. Akivaizdu, kad siekiant palaikyti stabilià verslo
8
plëtrà bûtina investuoti á darbuotojus. Valstybë èia gali prisidëti sudaryda-
ma teisines prielaidas privaèiam kapitalui ásilieti á ðvietimo sistemà. Kuo
anksèiau rasis ryðys tarp verslo ir mokymo institucijø, kuo aktyviau moks-
lo laimëjimai bus taikomi versle, tuo greièiau augs ðalies konkurencingu-
mas ir spartës modernios þiniø visuomenës kûrimasis. Bûtina ta paèia
kryptimi kreipti ir stiprinti profesiná rengimà. Tik ðiuolaikiðka, priartinta prie
verslo profesinio rengimo sistema plës jaunimo galimybes rinktis moky-
mosi profilá ir maþins menkai motyvuotø studentø skaièiø aukðtosiose mo-
kyklose.
Beje, ðiandien tarp pirmojo ðimto geriausiai vertinamø pasaulyje uni-
versitetø nëra në vieno Lietuvos universiteto. Jei artimiausiu metu poþiû-
ris á aukðtàjá mokslà ir universitetus nesikeis, Lietuva ilgam ástrigs vaka-
rykðtës dienos realijose ir administracinëse bei politinëse kovose. O tai
galutinai atstums kûrybingiausius Lietuvos mokslininkus. Esu tikras, kad
prie esminiø akademinës aplinkos permainø prisidëtø reali aukðtøjø mo-
kyklø konkurencija. Bûtø tikslinga taikyti mokyklø sistemoje pasiteisinusá
lëðø ëjimo paskui studentà principà, átraukiant á studijø finansavimà ir pa-
èius studentus bei verslo struktûras. Bûtina plëtoti ir paskolø sistemà, kad
aukðtasis mokslas netaptø tik turtingøjø privilegija.
Formaliai aukðtojo mokslo sistemos reforma vyksta. Pernai priimtas
“Aukðtojo mokslo sistemos plëtros planas 2006 — 2010 metams”, patvir-
tintos ir ðio plano ágyvendinimo priemonës. Taèiau praktiniø aukðtojo moks-
lo pokyèiø nepastebime iki ðiol. Metø pradþioje parengtas politiniø partijø
susitarimo dël mokslo ir studijø sistemos pertvarkos projektas ðiandien
praktiðkai niekur neminimas. Noriu priminti, kad politinës partijos, ven-
9
gianèios atsakomybës pradëti realias permainas, turi ir turës prisiimti at-
sakomybæ uþ stringanèias reformas, uþ nuostolius, kuriuos dël mokslo ir
studijø sistemos netobulumo ðiandien patiria ir ateityje patirs Lietuva.
Kvieèiu partijas apsispræsti ir sutarti dël bûsimo mokslo ir studijø sis-
temos modelio ir dar ðioje Seimo sesijoje priimti bûtinas ástatymø patai-
sas. Turime nusiteikti, kad ðiø metø rugsëjo 1—oji taptø pertvarkos pra-
dþia, o kitø metø biudþetas bûtø orientuotas á esminius mokslo ir studijø
sistemos pokyèius.
Kartoju: delsdami ðiandien, skelbiame nuosprendá mûsø ateities kar-
toms. Kur, jei ne jaunimo lavinimo ástaigose, slypi pilietinës ir solidarios,
bendrø vertybiø telkiamos visuomenës kûrimosi, europietiðko sàmonin-
gumo, patriotizmo ugdymo galimybës?
Iðskirtinis vaidmuo èia tenka humanitariniams ir socialiniams moks-
lams. Apie tai kalbëta daugybæ kartø, taèiau tikrovëje humanistika ið es-
mës þeminama ir laikoma vadinamøjø “tikrøjø” mokslø iðlaikytine. Kokias
kultûros vertybes, koká kritiðkà màstymà ugdome tokiomis sàlygomis? Ar
Lietuvai apskritai dar reikalingas humanitarinis iðsilavinimas? Ar reika-
lingi pilieèiai, gebantys kritiðkai analizuoti mûsø ir mûsø kaimynø praeitá ir
dabartá, nepasiduodantys manipuliacijoms, suprantantys demokratiniø ver-
tybiø svarbà ir pasirengæ jas ginti?
Uþsiminiau apie patriotiná auklëjimà – deja, jis beveik atsidûrë nuo-
ðalëje. Lietuva, gindama savo ekonominius ar politinius interesus, pamirðta
tokias vertybes, kaip tautos atmintis ir pagarba kovø uþ laisvæ aukoms,
10
pasitikëjimas valstybe, didþiavimasis ja. O juk bûtent dorovinës vertybës
ir tautinis sàmoningumas lemia tautø galimybes ir valià realizuoti pamati-
nes teises. Paradoksas, taèiau nepriklausomoje Lietuvoje viena po kitos
auga kartos, neturinèios nei visuotinio tautos istorijos vaizdinio, nei eg-
zistencinës laisvës pajautos. Kita vertus, ar galime kaltinti ðvietimo ir ug-
dymo ástaigas, jei vieðajame gyvenime iki ðiol veikia vertybes atvirai ig-
noruojantis poþiûris á sovietinës okupacijos sàlygomis vykdytus nusikalti-
mus. Lietuvai tikrai garbës nedaro ksenofobijos apraiðkos. Visuomenë,
neturinti dràsos atvirai þvelgti á savo istorijà, neturinti valios perduoti ið
kartos á kartà savo patirtá, niekada nebus atvira ir solidari.
Laisvø, kûrybingø, plataus akiraèio pilieèiø bendruomenës neásivaiz-
duojame be kultûrinio dëmens. Todël raginu aktyviau formuoti kultûros
politikà, kurios neatskiriama dalis bûtø bendradarbiavimas su savivaldy-
bëmis, spartinantis regioniniø iniciatyvø ásiliejimà á bendrà ðalies kultûriná
gyvenimà ir padedantis já kurti ne tik didmiesèiuose. Pabrëþiu: tik átraukti á
kultûros procesà pilieèiai ugdysis solidarumà ir pilietiðkumà. Bûtina pa-
siekti, kad jie pasijustø visaverèiai savo bendruomenës nariai ir kad ta
bendruomenë, vardu Lietuva, nemaþëtø taip sparèiai.
Daþnas emigrantas patvirtina palikæs Lietuvà ne vien dël ekonomi-
niø prieþasèiø, bet ir dël aplinkos – socialiniø ryðiø nebuvimo, visuotinës
nepagarbos, pilieèiø tykanèios biurokratinës agresijos. Dël nevilties jà
áveikti ir apginti savo teises, savo interesus, savo þmogiðkàjá orumà.
11
PONIOS IR PONAI,
Teisingumà turi uþtikrinti nepriklausoma, skaidri, efektyvi ir atvira
visuomenei teismø sistema. Siekiant sugràþinti visuomenës pasitikëjimà
teisingumu, bûtina taisyti akivaizdþius teismø sistemos trûkumus, antraip
ir toliau bus nepasitikima nei teismais, nei paèia valstybe, o Konstitucijoje
átvirtintos asmens teisës ir laisvës liks tuðti þodþiai.
Kreipiuosi á Seimo narius ir praðau paspartinti Teismø ástatymo pro-
jekto svarstymà. Ðio svarbaus ástatymo tikslas – garantuoti nepriklausomà
ir efektyvø teismo institucijos darbà ir atskaitingumà visuomenei. Kartu siû-
lyèiau apgalvoti ir mechanizmà, kaip palengvinti galimybes pasiekti Kon-
stituciná Teismà pilieèiams, pasiryþusiems ginti savo konstitucines teises.
Gerø pavyzdþiø, kai veikliø pilieèiø pastangomis Konstitucinis Teis-
mas institucijø sprendimus pripaþino prieðtaraujanèiais Konstitucijai, yra
ne vienas. Kuo daugiau pilieèiø patikës, kad jø nuomonës ir teisiø realiai
paisoma ir kad juos gina teisinë sistema, tuo greièiau atgausime pasitikë-
jimà savo valstybe.
Pastaruoju metu politikoje ir vieðojoje erdvëje vis labiau ásivyrauja
teisinis nihilizmas ir nepagarba ástatymams. Vieði kaltinimai korupcija ir
kitais nusikaltimais, teisëtumo poþiûriu abejotini sprendimai, deja, tampa
mûsø politikos kasdienybe. Neabejotina, kad operatyvi teisësaugos reak-
cija ir darnus darbas ne tik padëtø iðvengti nereikalingos átampos, bet ir
uþkirstø ðiems reiðkiniams kelià. Kreipiuosi á visø teisësaugos institucijø
vadovus: jums patikëta teisëtumo prieþiûra valstybëje, todël jûsø pareiga
– garantuoti, kad ástatymai galiotø visiems. Teisës normø poveikio netu-
rëtø slopinti net paèios storiausios valdþios institucijø sienos.
12
Ðiame kontekste verta svarstyti ir pilieèiø galimybiø ginti savo teises
plëtrà. Deja, ðiandien Konstitucijos norma, kad valdþios institucijos tar-
nauja þmonëms, yra skambi frazë, o ne praktinë valdþios institucijø veik-
los nuostata. Èia ir slypi biurokratinio piktnaudþiavimo, teisës aktø ir nu-
statytø terminø nesilaikymo, formalaus poþiûrio á þmoniø problemas prie-
þastys. Valstybës institucijos daþnai vadovaujasi savo, bet ne pilieèiø in-
teresais, todël pastarieji jauèiasi visiðkai priklausomi nuo sudëtingø biu-
rokratiniø procedûrø.
Bûta ne vieno atvejo, kai uþ piktnaudþiavimus ir aplaidumà atsako
ne sprendimus priëmæ asmenys, bet bevardë “sistema”.
Taip kaltininkai iðvengia atsakomybës, o valstybë ir pilieèiai patiria
nuostolius. Taip sudaromos idealios sàlygos korupcijai.
Savarankiðkumo ir gebëjimo rûpintis savimi stokà liudija þemiausias
mûsø pilieèiø verslumo lygis Europoje. Já kelti galima tik ðalinant biurokratines
kliûtis, gerinant investicinæ aplinkà. Pernai rugsëjá pateikiau Premjerui kon-
kreèiø principiniø pasiûlymø, kaip veiksmingai maþinti biurokratizmà. Ne-
paisant ðios problemos keliamø grësmiø ir Vyriausybës paþadø, kol kas ne-
matyti ryþtingø pastangø áveikti ðá reiðkiná. Todël visiðkai suprantamas vi-
suomenës nusivylimas þodine, o ne realia kova su korupcija.
Iðkalbingas korupcijos iðsikerojimo pavyzdys – nepateisinamai il-
gai uþsitæsæs teisiø á þemæ atkûrimo procesas.
13
Já galima laikyti vienu nesëkmingiausiø ir neskaidriausiø projektø at-
kurtoje Lietuvoje. Ðiam procesui trûko nuoseklaus reglamentavimo, efek-
tyvios prieþiûros, o tai savo ruoþtu leido piktnaudþiauti ástatymø spragomis.
Negana to, dar nebaigus þemës reformos – ne visiems savininkams
gràþinus jiems priklausantá turtà, lengvatinëmis sàlygomis jau pardavi-
nëjama visø Lietuvos pilieèiø nuosavybë – valstybës þemës ûkio paskir-
ties þemë. Tai daroma paskubomis, neatsiþvelgus á strateginius valstybës
interesus ir neapsisprendus dël palankiausiø sàlygø moderniam ir kon-
kurencingam ûkiui. Tokiu bûdu netrukus Lietuvos visuomenë gali likti be
poilsiui skirtø parkø ir miðkø, paeþeriø ir paupiø.
Atsiþvelgdamas á skundus, kuriø daugybæ gaunu dël þemës gràþini-
mà reguliuojanèiø institucijø veiklos, raginu numatytu laiku – iki ðiø metø
pabaigos – kuo skaidriau uþbaigti ðá procesà ir pagaliau likviduoti vienà
piktybiðkiausiø korupcijos þidiniø.
Ðiø metø sausio pradþioje sudaryta Vyriausybës darbo grupë buvo
ápareigota Vyriausybës Strateginio planavimo komitetui pateikti siûlymus,
kaip greièiau ir efektyviau baigti þemës reformà. Taèiau pasiûlymø iki ðiol
nepateikta ir jokiø sprendimø nepriimta.
Dël uþsitæsusios ir neskaidrios þemës reformos netenkame milijar-
dø litø, kuriø taip reikia ðvietimui, sveikatos apsaugai ir socialinëms reik-
mëms. Taèiau liûdniausia, kad tokiu bûdu áteisinama stipriojo teisë, dis-
kredituojamos dorovinës vertybës. Þmoniø akyse prarandame pasitikëji-
mà valdþia, o kartu – ir valstybe. Kad bûtø atkurtas teisingumas, padary-
tos klaidos turi bûti pripaþintos ir iðtaisytos.
14
Ypaè didelæ grësmæ vieðajam interesui kelia sritys, kur korupciniai
ryðiai sieja valstybës ir verslo institucijas. Todël raginu teisësaugà, Seimà
ir Vyriausybæ ypaè atidþiai stebëti vieðøjø pirkimø ir Europos Sàjungos lë-
ðø skirstymo skaidrumà.
Bûtina perþiûrëti ir paramos þemës ûkiui politikà, kad ûkininkai gau-
tø galimybæ patys, be valstybës pagalbos atlaikyti stichijø daromus nuos-
tolius. Valstybë nepajëgi kompensuoti kiekvienos stichinës nelaimës þa-
là, todël bûtinas pasëliø draudimas. Parama þemës ûkiui turëtø skatinti
efektyvø ûkininkavimà, gebëjimà prisiimti verslo rizikà, ávertinant ir pa-
saulinæ konkurencijà.
Baigta þemës reforma atvers galimybæ panaikinti valdymo funkcijø
dubliavimà apskrityse. Vis aiðkiau matyti, kad apskritys uþsiima veikla,
kurià pajëgtø atlikti savivaldybës – ir savo jëgomis, ir per regionines at-
stovø tarybas, koordinuojanèias bendrus savivaldybiø projektus. Todël ra-
ginu Seimà ir Vidaus reikalø ministerijà per 2008 metø pavasario sesijà
priimti teisës aktus, panaikinanèius apskritis. Manau, tai – tik politinës
valios klausimas.
GERBIAMIEJI SEIMO NARIAI,
Kalbant apie finansø politikà, galima pasidþiaugti, kad pagaliau rea-
liai imtasi maþinti mokesèius, nors tam ryþtis aktyviai raginau dar prieð
porà metø. Tai suteikë papildomø postûmiø ekonomikos plëtrai, o áplau-
kos á biudþetà, prieðingai nuogàstavimams, nesumaþëjo. Atvirkðèiai –
buvo surinkta daugiau pajamø nei planuota, ir, manau, bûtø neteisinga
teigti, kad tà lëmë vien tik didëjantis darbo uþmokestis.
15
Jei norime, kad toks augimas tæstøsi, turime nesustoti pusiaukelëje.
Tad raginu ryþtingiau maþinti ir darbo jëgos apmokestinimà. Manau, tiks-
linga dar kartà perþiûrëti mokesèiø sistemà ir surasti galimybiø gyventojø
pajamø mokestá sumaþinti iki 20 nuoðimèiø jau nuo kitø metø. Kartu turëtø
bûti dar kartà ávertintas lengvatø sàraðas, perþiûrëtos biudþeto programoms
skiriamos lëðos, kitaip sakant, biudþetà reikëtø subalansuoti, kad bûtø uþ-
kirstas kelias dirbtiniam kainø augimui ir ekonomikos “perkaitimui”.
Kreipiuosi á Vyriausybæ – tikiuosi, kad pagaliau bus ávykdytas paþa-
das sudaryti efektyvø, á rezultatus orientuotà kitø metø biudþetà. Toká biu-
dþetà, kad mokesèiø mokëtojø pinigai bûtø racionaliai panaudoti svarbiau-
siems ðalies tikslams ir gyventojø poreikiams tenkinti – socialinei infra-
struktûrai kurti, pilieèiø verslumui bei administraciniams gebëjimams ska-
tinti ir ilgalaikiams valstybës ávaizdá stiprinantiems projektams ágyvendinti.
GERBIAMIEJI,
Pasigendu aktyvesniø valstybës pastangø pritraukti á Lietuvà uþsie-
nio investicijas ir turistø srautus bei paþindinti pasaulá su Lietuvos kultû-
ra. Mokykimës kurti valstybës ávaizdá ið kaimynø. Dràsus ðalies paþangà
skatinanèiø naujoviø taikymas gali ne tik duoti materialios naudos, bet ir
garsinti ðalá pasaulyje, skatinti domëjimàsi ja, sudaryti sàlygas ið paramos
gavëjos tapti paramos teikëja.
Ðiemet prasidëjo naujas 2007 — 2013 metø Europos Sàjungos struktû-
rinës paramos programavimo etapas. Mums atsiveria unikalios galimybës
derinant Europos Sàjungos struktûrinæ paramà su reformomis ðalies viduje
16
siekti jau anksèiau mano kelto strateginio tikslo – ekonomiðkai pasivyti
Europà. Kartu randasi ir istorinë galimybë vykdyti kitus, ne maþiau svar-
bius ásipareigojimus, stiprinti valstybës ávaizdá. Kaip þinome, 2009—aisiais
Lietuva minës tûkstantmetá, o Vilnius taps Europos kultûros sostine.
2011metais Lietuvoje vyks Europos vyrø krepðinio èempionatas, o
2013—aisiais, Lietuvai perëmus pirmininkavimà Europos Sàjungai, èia vyks
europinës svarbos susitikimai. Ðie renginiai ne tik pritrauks á Lietuvà daug
þmoniø, bet ir pareikalaus lëðø, patikrins mûsø gebëjimus organizuoti ir
administruoti tokio masto renginius. Raginu Vyriausybæ, vengiant siaurø
þinybiniø interesø, realizuoti atsiverianèias galimybes, kuruoti ir koordi-
nuoti uþsibrëþtø tikslø ágyvendinimà, kad Lietuva prisistatytø pasauliui kaip
moderni, patraukli investicijoms valstybë. Nesugebëjimas tinkamai ásisa-
vinti Europos Sàjungos lëðas bûtø neatleistina klaida.
Sëkmingu laikyèiau “Maþeikiø naftos” pardavimà. Gautos lëðos leido
tesëti valstybës prisiimtus finansinius ásipareigojimus pilieèiams ir þengti tvirtà
þingsná didesnio Lietuvos energetinio saugumo link. Taèiau turime ir toliau
nuosekliai dirbti, ágyvendinti ir kitus strateginius energetikos projektus.
Mûsø gebëjimas siekti strateginiø tikslø glaudþiai susijæs su tuo, kiek
efektyviai bendradarbiausime su savo kaimynais ir jais remsimës. Tik veik-
dami iðvien pajëgsime sujungti su Europa energetinæ salà, kurioje dabar at-
sidûrusi Lietuva. Pernai ðioje srityje buvo pasiekta daug teigiamø poslinkiø.
Tai – minëtas “Maþeikiø naftos” pardavimas Europos partneriams, susi-
tarimai su Lenkija dël dujø ir elektros tiekimo sistemø sujungimo, Lietu-
vos, Lenkijos, Latvijos ir Estijos planai bendromis jëgomis statyti naujà
atominæ elektrinæ.
17
Bendri projektai su kaimyninëmis valstybëmis laikytini tiek Lietuvos
energetikos, tiek visos mûsø uþsienio politikos prioritetu.
Vertindami Lietuvos dabartá tarptautiniame kontekste, galime dþiaugtis
– principingos diplomatijos pastangomis mûsø valstybë ásitvirtino pasau-
lyje, mûsø veiklà supranta ir palaiko partneriai, tarptautinë bendruomenë.
Baltijos regionas daugeliui kaimynø Europos rytuose tapo sektinu re-
gioninës integracijos modeliu. O Vilniaus konferencija jau laikoma ger-
biamu forumu, kur stiprinami kaimyniðki naujøjø Europos demokratijø ry-
ðiai ir diskutuojama, kaip kurti naujà, vertybëmis ir principais grástà ben-
dradarbiavimà su Rusija, kaip Europai vienu balsu kalbëti su ðia strategi-
ne kaimyne.
Turime neiððvaistyti ðios patirties ir iðlaikyti Lietuvos, kaip patikimos
euroatlantinës partnerës, statusà. Todël bûtina, kad uþsienio politika ir
toliau iðliktø koordinuota, o atskiros ministerijos nesiimtø savarankiðkai
vykdyti uþsienio politikos funkcijø.
Pernai pasiekëme keletà tikrai svariø laimëjimø. Ágyta teisë prisijungti
prie Ðengeno erdvës, naftos tiekimo klausimai pradëti spræsti átraukiant
visà Europà. Tai liudija, kad nuosekli ir tikslinga veikla, kalbëjimas vienu
balsu lemia Lietuvos interesø sëkmæ. Ateityje tiesiog neturime teisës kar-
toti tokiø nesëkmiø kaip nesugebëjimas ásivesti eurà. O juk bendrø Euro-
pos pinigø naudà jau ðiandien galëjo pajusti tiek verslas, tiek pilieèiai.
Bûtina atlikti namø darbus ir ruoðiantis pirmininkauti Europos Sà-
jungai 2013 metais. Esu tikras, kad Lietuvos pirmininkavimas Jungtiniø
18
Tautø Ekonominiø ir socialiniø reikalø tarybai ðiais metais dar kartà pa-
tvirtins pasauliui Lietuvà esant aktyvià, atsakingà ir kûrybingà tarptauti-
nës bendruomenës veikëjà. Mums visiems tai suteiks vertingos lyderys-
tës patirties, kurià galësime pritaikyti 2013—aisiais.
Ðiandien Lietuvos uþsienio politikos veikla veda dviem kryptimis. Pir-
ma – kartu su strateginiais partneriais kaimyninëse Baltijos valstybiø sos-
tinëse, Varðuvoje, kaip ir visoje Europos Sàjungoje bei Vaðingtone siekti
efektyviø sprendimø mûsø regiono integracijos gilinime ir glaudesniø sai-
tø su Vakarø Europa. Antra – papildyti uþsienio politikos kraitá naujomis
politinëmis ir saugumo partnerystëmis Rytuose bei Pietø Kaukaze.
Prisidëdami prie naujoviø ir vertybiø sklaidos mûsø rytuose, padëda-
mi vykdyti reformas ar planuodami bendras infrastruktûras, darome gerà
darbà ir sau, ir kaimynams. Mums svarbu, kad Baltarusija nebûtø atskirta
nuo Europos vien dël jos vadovybës veiksmø. Galima sakyti, taip tæsiama
mûsø istorinë misija: bûti ðalimi, jungianèia turtingas tos paèios civilizacijos
Rytø ir Vakarø kultûras, kuriø ávairovë ir vienovë yra didelis mûsø turtas.
Jau supratome, kad narystë Europos Sàjungoje ir NATO nebuvo vien
tik savitikslis kelias, bet greièiau reikðmingas instrumentas modernizuo-
jant mûsø valstybæ. Taèiau ágyvendinta euroatlantinë integracija neturi
bûti siaurai suvokiama vien kaip europinës gerovës ir vakarietiðkø gyve-
nimo standartø atsiradimas mûsø kasdieniame gyvenime.
Paradoksalu ir keista, taèiau ðiandien platesnës, pamatinës tapaty-
bës Europos Sàjungos ir NATO erdvëje labiausiai trûksta. Prieð deðimtme-
tá pasirinktas uþsienio politikos kelias ir þygio ðiuo keliu tempas, lëmæs
áspûdingus pokyèius mûsø valstybëje, turi bûti grindþiamas reformomis,
19
kurios taptø sektinu pavyzdþiu mûsø partneriams ir visai Europos Sàjun-
gai. Visomis ekonominës ir institucinës paþangos priemonëmis turime pa-
dëti kaimyniniam regionui Rytuose átvirtinti saugumà ir stabilumà. Tai ne-
abejotinai maþins grësmiø Lietuvos þmonëms, Lietuvos valstybingumui,
Lietuvos ûkiui tikimybæ.
GERBIAMIEJI,
Septyniolikos Lietuvos nepriklausomybës metø patirtis liudija, kad
atkurti valstybës laisvæ lengviau negu iðsilaisvinti patiems, nepasiduoti
átakoms.
Ðiandien Lietuvos pilieèiui labiausiai trûksta solidarumo, savo ver-
tës pajautimo. Tik puoselëdami visus laisvës ir savarankiðkumo daigus
sukursime pilieèiø, o ne valdytojø ir pavaldiniø valstybæ. Pasitikëjimo ir
pilietinio solidarumo ugdymas tiesiausias kelias áveikti valstybës tapaty-
bës krizæ ir visus kitus iððûkius.
Visada tvirtinau ir dabar esu ásitikinæs ateities perspektyvà turi tik
tokia politika, kuri grindþiama pagarba pilieèiui ir valstybei. Pilieèiø pasiti-
këjimas ir rinkëjø valia ápareigojo mus bendromis jëgomis kurti tokià poli-
tikà. Tad jauskime atsakomybæ nenuvertinti ir nenuvilti ðio þmoniø pasiti-
këjimo. Jauskime atsakomybæ kantriu ir sutelktu darbu keistis ir keisti Lie-
tuvà. Kurti pasitikëjimo Lietuvà.
20


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 21:53 
Atsijungęs
Labai senbuvis
Labai senbuvis
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Rugpjūtis 2, 15:30
Pranešimai: 1915
Miestas: toli
jei butu utf-8 tai gal ir nepatingeciau perskaityti. :roll:

_________________
Paskolos visiems | On kreditas


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 21:55 
Atsijungęs
Pačiausias
Pačiausias
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Gegužė 19, 10:42
Pranešimai: 2463
Nu čia rytoj jau visoki laikraščiai komentuot turėtų...
Dėja, copy+paste=as is...


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 22:07 
Atsijungęs
Labai senbuvis
Labai senbuvis
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Rugpjūtis 2, 15:30
Pranešimai: 1915
Miestas: toli
tai va prasom nesveplas :) galite paskui ishtrinti sita posta ir praredaguoti savaji :)

Gerbiamieji
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininke,
Seimo nariai,
pilietės ir piliečiai,

2006-ieji tapo dar vienais mūsų demokratinės sistemos išmėginimo metais. Šiandien juos apžvelgdami dar kartą įsitikiname - demokratija neįmanoma be tokių paprastų, tačiau pamatinių dalykų, kaip tikėjimas idealais ir vertybėmis, pasitikėjimas bendrapiliečiais ir valstybės institucijomis, bendros pastangos kurti mūsų valstybę. Kai viešojoje erdvėje nelieka vietos vertybėms, idėjoms ir jų sklaidai, įsigali visų nepasitikėjimas visais. Tokioje skandalų, gandų, vienas kito ir savo šalies juodinimo aplinkoje labai sunku kurti piliečių valstybę ir plėtoti demokratinę politiką. Formaliai sėkminga valdžių kaita anaiptol neliudija visaverčio ir modernaus politikos turinio. Pastarieji metai mums visiems skaudžiai patvirtina šią tiesą - bendrų tikslų, socialinės partnerystės, tikėjimo valstybe ir pasitikėjimo bendrapiliečiais stoka, pilietinis ir politinis susvetimėjimas privedė Lietuvą prie valstybės tapatybės krizės.
Apmaudus faktas: dėl politinių ambicijų, kovos dėl valdžios, neprofesionalumo, intrigų, korupcijos ar populizmo nesugebėjome išjudinti nė vienos reikšmingos mūsų šalies vidaus ekonominio ir socialinio gyvenimo reformos. O juk būtent reformos atvertų galimybes sulaikyti bent kiek reikšmingesnę emigruojančių piliečių dalį ir pritraukti naujas užsienio investicijas. Imtis esminių šalies valdymo pokyčių mūsų neprivertė nei Europos Sąjungos ir NATO narystė, nei įspūdinga finansinė parama iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų. Tampame neišnaudotų galimybių valstybe, kuriai kyla kasdien vis akivaizdesnis pavojus tas galimybes prarasti.
Mūsų vidaus ir užsienio politika visada buvo glaudžiai susijusios. Deja, šiandien šios sąsajos įgijo neigiamą atspalvį. Dėl vidaus politikos nesutarimų piliečiai pradeda manyti, kad Lietuvai neverta imtis ir aktyvios užsienio politikos. Kad nesusitvarkius savo namuose nėra prasmės remti demokratiją ir pilietinės visuomenės plėtrą kaimynystėje ar, pavyzdžiui, Afganistane. Nors ligšiolinė mūsų šalies užsienio politika ir buvo sėkminga, tokia tendencija yra grėsminga Lietuvai kaip tarptautinės bendruomenės narei.
Todėl jaučiu pareigą įvardyti pačias opiausias Lietuvos problemas ir būtiniausias veiklos kryptis. Pirma, turime nedelsdami keisti visuotinį dvasinį Lietuvos klimatą, turime kovoti su visose visuomenės grandyse tvyrančia nepagarba, agresija, cinizmu, susvetimėjimu. Privalome įveikti pavojingai įsivyravusį visuotinį nepasitikėjimą. Antra: būtina kuo sparčiau pasinaudoti Lietuvoje sudarytomis politinėmis ir ekonominėmis prielaidomis kurti šalies gerovę ir spartinti pažangą. Tam nereikia ieškoti naujų veiklos krypčių. Pasinaudokime unikaliomis galimybėmis, kurias Lietuvai teikia tarptautinio saugumo garantijos, ekonomikos tendencijos, Europos Sąjungos parama. Tada valstybės pažangą pajus kiekvienas.
Esminiu tos pažangos rodikliu laikau piliečių savijautą savo valstybėje, tos valstybės dvasinį ir socialinį klimatą. Deja, Lietuvai šiandien itin stinga solidarumo, pasitikėjimo, pakantumo ir tarp socialinių grandžių, ir tarp valdžios institucijų. Per keliolika mėnesių atsidengė mūsų parlamentinės valdžios susipriešinimas ir silpnybės. Pamirštant įstatymų leidybos ir parlamentinės kontrolės priedermes, įsitraukta į rizikingus politinius žaidimus dėl įtakos. Šiandien akivaizdu, kad valdžios institucijoms tapo sunku laikytis Konstitucijos ir įstatymų nustatytų ribų.
Ypač skausmingu išbandymu Lietuvai tapo užsitęsę ginčai dėl Valstybės saugumo departamento veiklos vertinimo. Departamento veiklos tyrimas ne tik iškėlė daugybę klausimų dėl parlamentinės kontrolės turinio ir ribų, bet ir išryškino labai svarbų Lietuvos nacionalinio saugumo sistemos trūkumą – saugumą užtikrinančių institucijų veiklos koordinavimo stoką. Turiu rimtų abejonių, ar šio tyrimo metu buvo padaryta viskas, kad būtų išvengta žalos Valstybės saugumo departamentui, kad nebūtų menkinamas užsienio partnerių pasitikėjimas mumis. Deja, per septyniolika nepriklausomybės metų nesugebėta sukurti darnios specialiųjų tarnybų veiklos koordinavimo ir kontrolės sistemos. Šios funkcijos tebėra išsklaidytos po atskiras žinybas. Turime pripažinti, kad šiandien Lietuvoje nėra institucijos, galinčios vertinti šalies nacionalinio saugumo būklę, išskirti ir analizuoti svarbiausias grėsmes, formuluoti užduotis specialiosioms tarnyboms, aiškiau apibrėžti šių tarnybų atsakomybės ir kontrolės – taip pat ir parlamentinės – ribas. Neabejotina, kad tokia institucija padėtų ateityje išvengti proginės kontrolės ir užkirstų kelią mėginimams ja manipuliuoti.
Todėl raginu Seimą aiškiai reglamentuoti parlamentinę kontrolę ir ją aktyviai vykdyti įstatymų ir Konstitucijos nustatytose ribose. Praktika, kai tokie klausimai sprendžiami ir taisyklės nustatomos jau vykstant tyrimui, yra netoleruotina, nes tik sukelia dar daugiau abejonių tyrimo objektyvumu.
Siekiant atkurti pasitikėjimą Valstybės saugumo departamentu mūsų piliečių ir užsienio partnerių akyse, būtina užkirsti kelią bet kokiai galimybei panaudoti departamentą, jo pareigūnus ar surinktą medžiagą politinėms kovoms. Tai, kas įvyko praėjusį rudenį, neturi pasikartoti. Specialioji tarnyba tapo politikų nuomonių ir emocijų įkaite dėl savo kasdienės veiklos, kuomet nešališkai surinkta informacija neįtiko vieniems politikams, bet pasirodė svarbi kitiems. Tokios informacijos nesuderinamumas su kai kurių politinių jėgų siekiais įtraukė Lietuvos specialiąją tarnybą į politikos sūkurį. Manau, kad turėjome visi išmokti šią pamoką ir suvokti, kad Valstybės saugumo departamentas, kaip specialioji informacinė tarnyba, tėra papildomas instrumentas valstybės vadovams ir politikams priimant sprendimus užsienio, gynybos bei nacionalinio saugumo politikos srityse.
Tokia padėtis gali turėti ilgalaikių neigiamų padarinių. Seimui įnikus į debatus dėl Valstybės saugumo departamento, liko apleistos kitos tiesioginio jo darbo sritys, sustojo būtinos permainos. Bet sutelkus visą dėmesį tik į vieną problemą ir nesiimant būtiniausių reformų mums gresia pavojus iššvaistyti sukauptą potencialą ir atsilikti nuo kitų Europos Sąjungos naujokių. Vis dažniau pastebiu ydingą tendenciją nuolat atidėti prisiimtų įsipareigojimų įvykdymo terminus. To padarinys – stringančios reformos, nerealizuotos galimybės, menkas piliečių pasitikėjimas valdžia ir pačia valstybe.
Svarbiausias sritis, kurios turi būti reformuotos, įvardijau Seimui dar kadencijos pradžioje. Tai sveikatos apsauga, mokslas ir studijos, teismų sistema. Siekiant poslinkių šiose srityse, buvo pateikta nauja Teismų įstatymo projekto redakcija, įvyko ne vienas susitikimas sveikatos apsaugos ir aukštojo mokslo reformų klausimais, buvo aptariami galimi raidos modeliai, plėtojamos idėjos. Tačiau ir vėl pritrūko rimtoms permainoms būtinų bendrų pastangų, produktyvaus Seimo ir Vyriausybės darbo.
Gerbiamieji Seimo nariai, akivaizdu, kad nepajudėjome nė per žingsnį. Be Jūsų ryžto įsitraukti į reformų procesus šios permainos liks tik kalbos.
Kad reformos paspartėtų, būtinas Vyriausybę remiančių jėgų sutarimas ir veiklos stabilumas. Tai įmanoma tik ieškant bendrų sprendimų, tariantis, o ne siekiant primesti savo požiūrį. Deja, šiandien Vyriausybė labiau susitelkusi ne ties reformomis, o ties savo pačios išlikimo klausimu. Viena vertus, net ir tokia padėtis mažumos Vyriausybės neatleidžia nuo atsakomybės ir prisiimtų įsipareigojimų. Kita vertus, kviečiu pačias partijas atsakingiau vertinti Vyriausybės stabilumo klausimą, kadangi, nesant sutarimo Seime, ji vargu ar išdrįs imtis ryžtingų sprendimų. Aš savo ruožtu pačią Vyriausybę vertinsiu tik pagal nuveiktus darbus ir reformų spartą. Tikiuosi, kad dabartiniam ministrų kabinetui užteks politinės valios ir ryžto pereiti nuo pažadų prie jų realizavimo ir aktyvios veiklos. Stabilumas, virstantis stagnacija, Lietuvai nebuvo ir nebus priimtinas.
Akivaizdu, kad vykdomų reformų sparta – tikrai nepatenkinama. Ypač giliai įstrigusi visiems Lietuvos žmonėms aktuali sveikatos apsaugos reforma. Manau, kad tai lemia baimė priimti nepopuliarius, tačiau būtinus sprendimus, be kurių ši sistema negali tobulėti ir tarnauti pacientams. Dažnai girdžiu sakant, kad sveikatos reforma vyksta, kad tai liudija gydymo įstaigų restruktūrizavimas ir medikų atlyginimų kėlimas. Taip, restruktūrizavimas – teigiamas reiškinys, tačiau tik tada, kai jis yra natūralus, nulemtas pažangesnių gydymo technologijų ir ekonomikos dėsnių, o ne centrinės valdžios sprendimų. Tuo tarpu pirmasis etapas tik išryškino sistemos trūkumus. Buvo stambinamos ir taip didelės gydymo įstaigos, ribojama konkurencija, mažinamas paslaugų prieinamumas. Procesas praktiškai nukreiptas vien į lėšų taupymą, tuo tarpu pacientai priversti patys ieškoti aplinkinių kelių gauti geros kokybės paslaugas. Todėl natūraliai kyla klausimas: kam skirta tokia reforma?
Ne kartą sakiau, kad šiandien medikų darbo užmokestis neišlaiko jokios kritikos. Tačiau esu įsitikinęs: jis turi priklausyti nuo darbų krūvio ir teikiamų paslaugų kokybės, o ne nuo politikų valios. Visos ankstesnės vyriausybės pripažino, kad brangstant technologijoms ir senstant visuomenei išlaidos sveikatos apsaugai ateityje tik didės. Tačiau delsiama pripažinti, kad valstybė nepajėgia ir nepajėgs patenkinti nuolat augančių poreikių. Būtina nedelsiant ieškoti būdų racionalizuoti išlaidas ir pritraukti privačias lėšas. Kartu reikia toliau tobulinti privalomąjį sveikatos draudimo modelį, kuris teiktų galimybę plėsti papildomą draudimą ir kurti mechanizmą, neoficialias priemokas už paslaugas paverčiantį oficialiomis.
Pasigendu ir aiškios socialinės politikos, kuri skatintų žmones pasitikėti savo jėgomis. Būtina neatidėliotina ir esminė socialinės politikos reforma, kuri orientuotų piliečius nuo pajamų iš pašalpų į pajamas iš darbo. Sąlygos tam šiuo metu itin palankios, nes dėl ekonominės emigracijos nedarbo lygis sumažėjęs, o galimybės įsidarbinti išaugusios. Susitikdamas su žmonėmis, dažnai girdžiu priekaištą, esą valdžiai rūpi tik asocialios šeimos, o tvarkingos, tačiau sunkiai besiverčiančios ir nustatytą pajamų bei turto normatyvą vos viršijančios šeimos apeinamos. Naujausi tyrimai taip pat rodo, kad skurdas neretai perduodamas iš kartos į kartą, kad dažna socialiai remtina šeima, patekusi į skurdo spąstus, nebegali, o kartais ir nebenori iš jų išsivaduoti.
Liaukimės vardyti visiems gerai žinomas problemas ir aptarinėti skurdo mažinimą. Pagaliau imkimės tikros veiklos.
Savivaldos institucijos kartu su vietos bendruomenėmis privalo pradėti kurti lankstų socialinių paslaugų tinklą. Tik taip galėsime apsaugoti šeimas nuo socialinės atskirties ir skurdo. Skatinant piliečių savarankiškumą ir asmeninę atsakomybę už savo gyvenimą mažės jų priklausomybė nuo valdžios malonės. Kartu mažės ir politikų galimybės prieš rinkimus populistiškai manipuliuoti didesnių pašalpų pažadais.
Gerbiamieji,

Siekdami išlaikyti konkurencingą ekonomiką, negalime pamiršti - gyvename bendros Europos rinkos sąlygomis, o ateityje vis labiau integruosimės į pasaulinę rinką. Deja, valstybės institucijos dažnai eina lengviausiu keliu, įsivaizduodamos, kad naujovėms kurti ir skleisti užtenka tik finansinės paramos. O kur sprendimai, sudarantys palankias sąlygas investicijoms? Skelbiamas siekis plėtoti Lietuvoje aukštosiomis technologijomis ir kvalifikuota darbo jėga grindžiamą verslą, tačiau iki šiol nesiryžtama nustatyti vadinamąsias Sodros įmokų lubas. Betgi daug kartų buvo sutarta, kad jos labai daug prisidėtų prie šalies konkurencingumo!
Ne kartą esu pabrėžęs, kad siekiant reformuoti socialinę sistemą ir kurti kvalifikuotu darbu, žiniomis ir aukštosiomis technologijomis paremtą Lietuvos ekonomiką, būtina mokslo ir studijų sistemos reforma. Ji turėtų skatinti verslo ir mokslo jungtis, kad mūsų rengiami specialistai gebėtų konkuruoti darbo rinkoje. Akivaizdu, kad siekiant palaikyti stabilią verslo plėtrą būtina investuoti į darbuotojus. Valstybė čia gali prisidėti sudarydama teisines prielaidas privačiam kapitalui įsilieti į švietimo sistemą. Kuo anksčiau rasis ryšys tarp verslo ir mokymo institucijų, kuo aktyviau mokslo laimėjimai bus taikomi versle, tuo greičiau augs šalies konkurencingumas ir spartės modernios žinių visuomenės kūrimasis. Būtina ta pačia kryptimi kreipti ir stiprinti profesinį rengimą. Tik šiuolaikiška, priartinta prie verslo profesinio rengimo sistema plės jaunimo galimybes rinktis mokymosi profilį ir mažins menkai motyvuotų studentų skaičių aukštosiose mokyklose.
Beje, šiandien tarp pirmojo šimto geriausiai vertinamų pasaulyje universitetų nėra nė vieno Lietuvos universiteto. Jei artimiausiu metu požiūris į aukštąjį mokslą ir universitetus nesikeis, Lietuva ilgam įstrigs vakarykštės dienos realijose ir administracinėse bei politinėse kovose. O tai galutinai atstums kūrybingiausius Lietuvos mokslininkus. Esu tikras, kad prie esminių akademinės aplinkos permainų prisidėtų reali aukštųjų mokyklų konkurencija. Būtų tikslinga taikyti mokyklų sistemoje pasiteisinusį lėšų ėjimo paskui studentą principą, įtraukiant į studijų finansavimą ir pačius studentus bei verslo struktūras. Būtina plėtoti ir paskolų sistemą, kad aukštasis mokslas netaptų tik turtingųjų privilegija.
Formaliai aukštojo mokslo sistemos reforma vyksta. Pernai priimtas „Aukštojo mokslo sistemos plėtros planas 2006 – 2010 metams“, patvirtintos ir šio plano įgyvendinimo priemonės. Tačiau praktinių aukštojo mokslo pokyčių nepastebime iki šiol. Metų pradžioje parengtas politinių partijų susitarimo dėl mokslo ir studijų sistemos pertvarkos projektas šiandien praktiškai niekur neminimas. Noriu priminti, kad politinės partijos, vengiančios atsakomybės pradėti realias permainas, turi ir turės prisiimti atsakomybę už stringančias reformas, už nuostolius, kuriuos dėl mokslo ir studijų sistemos netobulumo šiandien patiria ir ateityje patirs Lietuva.
Kviečiu partijas apsispręsti ir sutarti dėl būsimo mokslo ir studijų sistemos modelio ir dar šioje Seimo sesijoje priimti būtinas įstatymų pataisas. Turime nusiteikti, kad šių metų rugsėjo 1-oji taptų pertvarkos pradžia, o kitų metų biudžetas būtų orientuotas į esminius mokslo ir studijų sistemos pokyčius. Kartoju: delsdami šiandien, skelbiame nuosprendį mūsų ateities kartoms. Kur, jei ne jaunimo lavinimo įstaigose, slypi pilietinės ir solidarios, bendrų vertybių telkiamos visuomenės kūrimosi, europietiško sąmoningumo, patriotizmo ugdymo galimybės?
Išskirtinis vaidmuo čia tenka humanitariniams ir socialiniams mokslams. Apie tai kalbėta daugybę kartų, tačiau tikrovėje humanistika iš esmės žeminama ir laikoma vadinamųjų „tikrųjų“ mokslų išlaikytine. Kokias kultūros vertybes, kokį kritišką mąstymą ugdome tokiomis sąlygomis? Ar Lietuvai apskritai dar reikalingas humanitarinis išsilavinimas? Ar reikalingi piliečiai, gebantys kritiškai analizuoti mūsų ir mūsų kaimynų praeitį ir dabartį, nepasiduodantys manipuliacijoms, suprantantys demokratinių vertybių svarbą ir pasirengę jas ginti?
Užsiminiau apie patriotinį auklėjimą – deja, jis beveik atsidūrė nuošalėje. Lietuva, gindama savo ekonominius ar politinius interesus, pamiršta tokias vertybes, kaip tautos atmintis ir pagarba kovų už laisvę aukoms, pasitikėjimas valstybe, didžiavimasis ja. O juk būtent dorovinės vertybės ir tautinis sąmoningumas lemia tautų galimybes ir valią realizuoti pamatines teises. Paradoksas, tačiau nepriklausomoje Lietuvoje viena po kitos auga kartos, neturinčios nei visuotinio tautos istorijos vaizdinio, nei egzistencinės laisvės pajautos. Kita vertus, ar galime kaltinti švietimo ir ugdymo įstaigas, jei viešajame gyvenime iki šiol veikia vertybes atvirai ignoruojantis požiūris į sovietinės okupacijos sąlygomis vykdytus nusikaltimus. Lietuvai tikrai garbės nedaro ksenofobijos apraiškos. Visuomenė, neturinti drąsos atvirai žvelgti į savo istoriją, neturinti valios perduoti iš kartos į kartą savo patirtį, niekada nebus atvira ir solidari.
Laisvų, kūrybingų, plataus akiračio piliečių bendruomenės neįsivaizduojame be kultūrinio dėmens. Todėl raginu aktyviau formuoti kultūros politiką, kurios neatskiriama dalis būtų bendradarbiavimas su savivaldybėmis, spartinantis regioninių iniciatyvų įsiliejimą į bendrą šalies kultūrinį gyvenimą ir padedantis jį kurti ne tik didmiesčiuose. Pabrėžiu: tik įtraukti į kultūros procesą piliečiai ugdysis solidarumą ir pilietiškumą. Būtina pasiekti, kad jie pasijustų visaverčiai savo bendruomenės nariai ir kad ta bendruomenė, vardu Lietuva, nemažėtų taip sparčiai.
Dažnas emigrantas patvirtina palikęs Lietuvą ne vien dėl ekonominių priežasčių, bet ir dėl aplinkos – socialinių ryšių nebuvimo, visuotinės nepagarbos, piliečių tykančios biurokratinės agresijos. Dėl nevilties ją įveikti ir apginti savo teises, savo interesus, savo žmogiškąjį orumą.
Gerbiamieji,

Teisingumą turi užtikrinti nepriklausoma, skaidri, efektyvi ir atvira visuomenei teismų sistema. Siekiant sugrąžinti visuomenės pasitikėjimą teisingumu, būtina taisyti akivaizdžius teismų sistemos trūkumus, antraip ir toliau bus nepasitikima nei teismais, nei pačia valstybe, o Konstitucijoje įtvirtintos asmens teisės ir laisvės liks tušti žodžiai.
Kreipiuosi į Seimo narius ir prašau paspartinti Teismų įstatymo projekto svarstymą. Šio svarbaus įstatymo tikslas – garantuoti nepriklausomą ir efektyvų teismo institucijos darbą ir atskaitingumą visuomenei. Kartu siūlyčiau apgalvoti ir mechanizmą, kaip palengvinti galimybes pasiekti Konstitucinį Teismą piliečiams, pasiryžusiems ginti savo konstitucines teises. Gerų pavyzdžių, kai veiklių piliečių pastangomis Konstitucinis Teismas institucijų sprendimus pripažino prieštaraujančiais Konstitucijai, yra ne vienas. Kuo daugiau piliečių patikės, kad jų nuomonės ir teisių realiai paisoma ir kad juos gina teisinė sistema, tuo greičiau atgausime pasitikėjimą savo valstybe.
Pastaruoju metu politikoje ir viešojoje erdvėje vis labiau įsivyrauja teisinis nihilizmas ir nepagarba įstatymams. Vieši kaltinimai korupcija ir kitais nusikaltimais, teisėtumo požiūriu abejotini sprendimai, deja, tampa mūsų politikos kasdienybe. Neabejotina, kad operatyvi teisėsaugos reakcija ir darnus darbas ne tik padėtų išvengti nereikalingos įtampos, bet ir užkirstų šiems reiškiniams kelią. Kreipiuosi į visų teisėsaugos institucijų vadovus: jums patikėta teisėtumo priežiūra valstybėje, todėl jūsų pareiga – garantuoti, kad įstatymai galiotų visiems. Teisės normų poveikio neturėtų slopinti net pačios storiausios valdžios institucijų sienos.
Šiame kontekste verta svarstyti ir piliečių galimybių ginti savo teises plėtrą. Deja, šiandien Konstitucijos norma, kad valdžios institucijos tarnauja žmonėms, yra skambi frazė, o ne praktinė valdžios institucijų veiklos nuostata. Čia ir slypi biurokratinio piktnaudžiavimo, teisės aktų ir nustatytų terminų nesilaikymo, formalaus požiūrio į žmonių problemas priežastys. Valstybės institucijos dažnai vadovaujasi savo, bet ne piliečių interesais, todėl pastarieji jaučiasi visiškai priklausomi nuo sudėtingų biurokratinių procedūrų.
Būta ne vieno atvejo, kai už piktnaudžiavimus ir aplaidumą atsako ne sprendimus priėmę asmenys, bet bevardė „sistema“. Taip kaltininkai išvengia atsakomybės, o valstybė ir piliečiai patiria nuostolius. Taip sudaromos idealios sąlygos korupcijai.
Savarankiškumo ir gebėjimo rūpintis savimi stoką liudija žemiausias mūsų piliečių verslumo lygis Europoje. Jį kelti galima tik šalinant biurokratines kliūtis, gerinant investicinę aplinką. Pernai rugsėjį pateikiau Premjerui konkrečių principinių pasiūlymų, kaip veiksmingai mažinti biurokratizmą. Nepaisant šios problemos keliamų grėsmių ir Vyriausybės pažadų, kol kas nematyti ryžtingų pastangų įveikti šį reiškinį. Todėl visiškai suprantamas visuomenės nusivylimas žodine, o ne realia kova su korupcija.
Iškalbingas korupcijos išsikerojimo pavyzdys – nepateisinamai ilgai užsitęsęs teisių į žemę atkūrimo procesas. Jį galima laikyti vienu nesėkmingiausių ir neskaidriausių projektų atkurtoje Lietuvoje. Šiam procesui trūko nuoseklaus reglamentavimo, efektyvios priežiūros, o tai savo ruožtu leido piktnaudžiauti įstatymų spragomis.
Negana to, dar nebaigus žemės reformos – ne visiems savininkams grąžinus jiems priklausantį turtą, lengvatinėmis sąlygomis jau pardavinėjama visų Lietuvos piliečių nuosavybė – valstybės žemės ūkio paskirties žemė. Tai daroma paskubomis, neatsižvelgus į strateginius valstybės interesus ir neapsisprendus dėl palankiausių sąlygų moderniam ir konkurencingam ūkiui. Tokiu būdu netrukus Lietuvos visuomenė gali likti be poilsiui skirtų parkų ir miškų, paežerių ir paupių.
Atsižvelgdamas į skundus, kurių daugybę gaunu dėl žemės grąžinimą reguliuojančių institucijų veiklos, raginu numatytu laiku – iki šių metų pabaigos – kuo skaidriau užbaigti šį procesą ir pagaliau likviduoti vieną piktybiškiausių korupcijos židinių.
Šių metų sausio pradžioje sudaryta Vyriausybės darbo grupė buvo įpareigota Vyriausybės Strateginio planavimo komitetui pateikti siūlymus, kaip greičiau ir efektyviau baigti žemės reformą. Tačiau pasiūlymų iki šiol nepateikta ir jokių sprendimų nepriimta.
Dėl užsitęsusios ir neskaidrios žemės reformos netenkame milijardų litų, kurių taip reikia švietimui, sveikatos apsaugai ir socialinėms reikmėms. Tačiau liūdniausia, kad tokiu būdu įteisinama stipriojo teisė, diskredituojamos dorovinės vertybės. Žmonių akyse prarandame pasitikėjimą valdžia, o kartu – ir valstybe. Kad būtų atkurtas teisingumas, padarytos klaidos turi būti pripažintos ir ištaisytos.
Ypač didelę grėsmę viešajam interesui kelia sritys, kur korupciniai ryšiai sieja valstybės ir verslo institucijas. Todėl raginu teisėsaugą, Seimą ir Vyriausybę ypač atidžiai stebėti viešųjų pirkimų ir Europos Sąjungos lėšų skirstymo skaidrumą.
Būtina peržiūrėti ir paramos žemės ūkiui politiką, kad ūkininkai gautų galimybę patys, be valstybės pagalbos atlaikyti stichijų daromus nuostolius. Valstybė nepajėgi kompensuoti kiekvienos stichinės nelaimės žalą, todėl būtinas pasėlių draudimas. Parama žemės ūkiui turėtų skatinti efektyvų ūkininkavimą, gebėjimą prisiimti verslo riziką, įvertinant ir pasaulinę konkurenciją.
Baigta žemės reforma atvers galimybę panaikinti valdymo funkcijų dubliavimą apskrityse. Vis aiškiau matyti, kad apskritys užsiima veikla, kurią pajėgtų atlikti savivaldybės – ir savo jėgomis, ir per regionines atstovų tarybas, koordinuojančias bendrus savivaldybių projektus. Todėl raginu Seimą ir Vidaus reikalų ministeriją per 2008 metų pavasario sesiją priimti teisės aktus, panaikinančius apskritis. Manau, tai – tik politinės valios klausimas.
Gerbiamieji Seimo nariai,

Kalbant apie finansų politiką, galima pasidžiaugti, kad pagaliau realiai imtasi mažinti mokesčius, nors tam ryžtis aktyviai raginau dar prieš porą metų. Tai suteikė papildomų postūmių ekonomikos plėtrai, o įplaukos į biudžetą, priešingai nuogąstavimams, nesumažėjo. Atvirkščiai – buvo surinkta daugiau pajamų nei planuota, ir, manau, būtų neteisinga teigti, kad tą lėmė vien tik didėjantis darbo užmokestis. Jei norime, kad toks augimas tęstųsi, turime nesustoti pusiaukelėje. Tad raginu ryžtingiau mažinti ir darbo jėgos apmokestinimą. Manau, tikslinga dar kartą peržiūrėti mokesčių sistemą ir surasti galimybių gyventojų pajamų mokestį sumažinti iki 20 nuošimčių jau nuo kitų metų. Kartu turėtų būti dar kartą įvertintas lengvatų sąrašas, peržiūrėtos biudžeto programoms skiriamos lėšos, kitaip sakant, biudžetą reikėtų subalansuoti, kad būtų užkirstas kelias dirbtiniam kainų augimui ir ekonomikos „perkaitimui“.
Kreipiuosi į Vyriausybę – tikiuosi, kad pagaliau bus įvykdytas pažadas sudaryti efektyvų, į rezultatus orientuotą kitų metų biudžetą. Tokį biudžetą, kad mokesčių mokėtojų pinigai būtų racionaliai panaudoti svarbiausiems šalies tikslams ir gyventojų poreikiams tenkinti – socialinei infrastruktūrai kurti, piliečių verslumui bei administraciniams gebėjimams skatinti ir ilgalaikiams valstybės įvaizdį stiprinantiems projektams įgyvendinti.
Gerbiamieji,

Pasigendu aktyvesnių valstybės pastangų pritraukti į Lietuvą užsienio investicijas ir turistų srautus bei pažindinti pasaulį su Lietuvos kultūra. Mokykimės kurti valstybės įvaizdį iš kaimynų. Drąsus šalies pažangą skatinančių naujovių taikymas gali ne tik duoti materialios naudos, bet ir garsinti šalį pasaulyje, skatinti domėjimąsi ja, sudaryti sąlygas iš paramos gavėjos tapti paramos teikėja.
Šiemet prasidėjo naujas 2007 – 2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos programavimo etapas. Mums atsiveria unikalios galimybės derinant Europos Sąjungos struktūrinę paramą su reformomis šalies viduje siekti jau anksčiau mano kelto strateginio tikslo – ekonomiškai pasivyti Europą. Kartu randasi ir istorinė galimybė vykdyti kitus, ne mažiau svarbius įsipareigojimus, stiprinti valstybės įvaizdį. Kaip žinome, 2009-aisiais Lietuva minės tūkstantmetį, o Vilnius taps Europos kultūros sostine. 2011 metais Lietuvoje vyks Europos vyrų krepšinio čempionatas, o 2013-aisiais, Lietuvai perėmus pirmininkavimą Europos Sąjungai, čia vyks europinės svarbos susitikimai. Šie renginiai ne tik pritrauks į Lietuvą daug žmonių, bet ir pareikalaus lėšų, patikrins mūsų gebėjimus organizuoti ir administruoti tokio masto renginius. Raginu Vyriausybę, vengiant siaurų žinybinių interesų, realizuoti atsiveriančias galimybes, kuruoti ir koordinuoti užsibrėžtų tikslų įgyvendinimą, kad Lietuva prisistatytų pasauliui kaip moderni, patraukli investicijoms valstybė. Nesugebėjimas tinkamai įsisavinti Europos Sąjungos lėšas būtų neatleistina klaida.
Sėkmingu laikyčiau „Mažeikių naftos“ pardavimą. Gautos lėšos leido tesėti valstybės prisiimtus finansinius įsipareigojimus piliečiams ir žengti tvirtą žingsnį didesnio Lietuvos energetinio saugumo link. Tačiau turime ir toliau nuosekliai dirbti, įgyvendinti ir kitus strateginius energetikos projektus.
Mūsų gebėjimas siekti strateginių tikslų glaudžiai susijęs su tuo, kiek efektyviai bendradarbiausime su savo kaimynais ir jais remsimės. Tik veikdami išvien pajėgsime sujungti su Europa energetinę salą, kurioje dabar atsidūrusi Lietuva. Pernai šioje srityje buvo pasiekta daug teigiamų poslinkių. Tai – minėtas „Mažeikių naftos“ pardavimas Europos partneriams, susitarimai su Lenkija dėl dujų ir elektros tiekimo sistemų sujungimo, Lietuvos, Lenkijos, Latvijos ir Estijos planai bendromis jėgomis statyti naują atominę elektrinę. Bendri projektai su kaimyninėmis valstybėmis laikytini tiek Lietuvos energetikos, tiek visos mūsų užsienio politikos prioritetu.
Vertindami Lietuvos dabartį tarptautiniame kontekste, galime džiaugtis - principingos diplomatijos pastangomis mūsų valstybė įsitvirtino pasaulyje, mūsų veiklą supranta ir palaiko partneriai, tarptautinė bendruomenė.
Baltijos regionas daugeliui kaimynų Europos rytuose tapo sektinu regioninės integracijos modeliu. O Vilniaus konferencija jau laikoma gerbiamu forumu, kur stiprinami kaimyniški naujųjų Europos demokratijų ryšiai ir diskutuojama, kaip kurti naują, vertybėmis ir principais grįstą bendradarbiavimą su Rusija, kaip Europai vienu balsu kalbėti su šia strategine kaimyne.
Turime neiššvaistyti šios patirties ir išlaikyti Lietuvos, kaip patikimos euroatlantinės partnerės, statusą. Todėl būtina, kad užsienio politika ir toliau išliktų koordinuota, o atskiros ministerijos nesiimtų savarankiškai vykdyti užsienio politikos funkcijų.
Pernai pasiekėme keletą tikrai svarių laimėjimų. Įgyta teisė prisijungti prie Šengeno erdvės, naftos tiekimo klausimai pradėti spręsti įtraukiant visą Europą. Tai liudija, kad nuosekli ir tikslinga veikla, kalbėjimas vienu balsu lemia Lietuvos interesų sėkmę. Ateityje tiesiog neturime teisės kartoti tokių nesėkmių kaip nesugebėjimas įsivesti eurą. O juk bendrų Europos pinigų naudą jau šiandien galėjo pajusti tiek verslas, tiek piliečiai.
Būtina atlikti namų darbus ir ruošiantis pirmininkauti Europos Sąjungai 2013 metais. Esu tikras, kad Lietuvos pirmininkavimas Jungtinių Tautų Ekonominių ir socialinių reikalų tarybai šiais metais dar kartą patvirtins pasauliui Lietuvą esant aktyvią, atsakingą ir kūrybingą tarptautinės bendruomenės veikėją. Mums visiems tai suteiks vertingos lyderystės patirties, kurią galėsime pritaikyti 2013-aisiais.
Šiandien Lietuvos užsienio politikos veikla veda dviem kryptimis. Pirma – kartu su strateginiais partneriais kaimyninėse Baltijos valstybių sostinėse, Varšuvoje, kaip ir visoje Europos Sąjungoje bei Vašingtone siekti efektyvių sprendimų mūsų regiono integracijos gilinime ir glaudesnių saitų su Vakarų Europa. Antra – papildyti užsienio politikos kraitį naujomis politinėmis ir saugumo partnerystėmis Rytuose bei Pietų Kaukaze. Prisidėdami prie naujovių ir vertybių sklaidos mūsų rytuose, padėdami vykdyti reformas ar planuodami bendras infrastruktūras, darome gerą darbą ir sau, ir kaimynams. Mums svarbu, kad Baltarusija nebūtų atskirta nuo Europos vien dėl jos vadovybės veiksmų. Galima sakyti, taip tęsiama mūsų istorinė misija: būti šalimi, jungiančia turtingas tos pačios civilizacijos Rytų ir Vakarų kultūras, kurių įvairovė ir vienovė yra didelis mūsų turtas.

Jau supratome, kad narystė Europos Sąjungoje ir NATO nebuvo vien tik savitikslis kelias, bet greičiau reikšmingas instrumentas modernizuojant mūsų valstybę. Tačiau įgyvendinta euroatlantinė integracija neturi būti siaurai suvokiama vien kaip europinės gerovės ir vakarietiškų gyvenimo standartų atsiradimas mūsų kasdieniame gyvenime. Paradoksalu ir keista, tačiau šiandien platesnės, pamatinės tapatybės Europos Sąjungos ir NATO erdvėje labiausiai trūksta. Prieš dešimtmetį pasirinktas užsienio politikos kelias ir žygio šiuo keliu tempas, lėmęs įspūdingus pokyčius mūsų valstybėje, turi būti grindžiamas reformomis, kurios taptų sektinu pavyzdžiu mūsų partneriams ir visai Europos Sąjungai. Visomis ekonominės ir institucinės pažangos priemonėmis turime padėti kaimyniniam regionui Rytuose įtvirtinti saugumą ir stabilumą. Tai neabejotinai mažins grėsmių Lietuvos žmonėms, Lietuvos valstybingumui, Lietuvos ūkiui tikimybę.
Gerbiamieji,

Septyniolikos Lietuvos nepriklausomybės metų patirtis liudija, kad atkurti valstybės laisvę lengviau negu išsilaisvinti patiems, nepasiduoti įtakoms. Šiandien Lietuvos piliečiui labiausiai trūksta solidarumo, savo vertės pajautimo. Tik puoselėdami visus laisvės ir savarankiškumo daigus sukursime piliečių, o ne valdytojų ir pavaldinių valstybę. Pasitikėjimo ir pilietinio solidarumo ugdymas – tiesiausias kelias įveikti valstybės tapatybės krizę ir visus kitus iššūkius.
Visada tvirtinau ir dabar esu įsitikinęs - ateities perspektyvą turi tik tokia politika, kuri grindžiama pagarba piliečiui ir valstybei. Piliečių pasitikėjimas ir rinkėjų valia įpareigojo mus bendromis jėgomis kurti tokią politiką. Tad jauskime atsakomybę nenuvertinti ir nenuvilti šio žmonių pasitikėjimo. Jauskime atsakomybę kantriu ir sutelktu darbu keistis ir keisti Lietuvą. Kurti pasitikėjimo Lietuvą.
Valdas Adamkus, Lietuvos Respublikos Prezidentas

_________________
Paskolos visiems | On kreditas


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 22:12 
Atsijungęs
Pačiausias
Pačiausias
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Gegužė 19, 10:42
Pranešimai: 2463
niekshas: gal kokį audio/video fialą dar galėtum pridėti...?>


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 11, 22:31 
Atsijungęs
Labai senbuvis
Labai senbuvis
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Rugpjūtis 2, 15:30
Pranešimai: 1915
Miestas: toli
Nea

_________________
Paskolos visiems | On kreditas


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 12, 08:26 
Atsijungęs
Site Admin

Užsiregistravo: 2007 Birželis 9, 20:17
Pranešimai: 2890
neskaiciau, nes tingiu, ai tas diedukas tik ir gali, kad pakalbeti. Jis tik del grozio pas mus, o is tikruju nieko jis negali, kaip ir Anglijos karaliene. :D :D :D :D :D :D :D :D


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2007 Liepa 12, 09:06 
Atsijungęs
Pačiausias
Pačiausias
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 2006 Gegužė 19, 10:42
Pranešimai: 2463
Arba Japonijos imperatorius? :lol:


Į viršų
 Aprašymas  
 
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 8 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007

Paspauskite ant banerio - taip pareklamuosite savo Laikas.lt :-)

468x60.lt - Keiskimes reklaminemis antrastemis


Burgzt Banner Exchange


Installation by Brigin