Ale vienok, matosi vienas dalykas - alkoholio pramonininkai vieningai kiša pinigus žurnalistams, kad anie rašytų straipsnius apie tai, kad alkoholio reklama yra būtina, o įstatymas apie draudimą - blogis.
Taigi, šį kartą netgi Lieutvos žurnalistų sąjunga ėmėsi gan neįprastų veiksmų, siekdama sutramdyti kilusį bardaką (paprastai ši organizacija niekur nesikiša, net į didžiausius skandalus) ir paskelbė pareiškimą, kurį pateikiu žemiau:
----
Diskusijai apie alkoholio reklamos draudimą reikalinga objektyvi žurnalistika, o ne kritiniai reklaminiai straipsniai
Lietuvos žurnalistų sąjunga sunerimusi, kad visuomenei aktuali įstatymo pataisa dėl alkoholio reklamos draudimo viešai pristatoma ne objektyviais žurnalistų rašiniais, o reklaminiais straipsniais ir alkoholio gamintojų atstovų užsakytais pareiškimais bei jų apmokėtais visuomenės nuomonės tyrimais.
Toks subjektyvus ir vienpusiškas, pinigais paremtas žiniasklaidos turinio uzurpavimas prieš šalies vadovui priimant galutinį sprendimą dėl tolimesnio įstatymo pataisų likimo verčia sunerimti dėl žurnalistikos ir žiniasklaidos vietos šiandieniniame Lietuvos viešajame gyvenime. Birželio pabaigoje ir liepos pirmosiomis dienomis nacionaliniuose dienraščiuose (taip pat ir žiniasklaidos savireguliacijos priskirtuose nuolat etikos nesilaikančių viešosios informacijos rengėjų kategorijai) verčia manyti, kad, bandant paveikti Lietuvos Prezidentą, naudojamos priemonės, kurios neturi nieko bendro su vieša objektyvia diskusija.
Visuomenei brukamas Lietuvos aludarių asociacijos apmokėtas ir daugybės garbių medikų pasirašytas viešas kreipimasis į Lietuvos Respublikos Prezidentą verčia šalies vadovą būti ypač budriu vertinant tokį sunkiai logika paaiškinamą skelbimą. Jei jau patys medikai pripažįsta alkoholio žąlą visuomenės gerovei, tuomet bet kokie svarstymai apie jo reklamos poveikį yra beprasmiški, nes kiekviena reklama skirta ne tik informuoti vartotojus, bet ir formuoti jų poreikius.
Šalies visuomenę sunerimti verčia ir garbių visuomenės bei kultūros veikėjų kreipimasis į Prezidentą Valdą Adamkų. Šio reklaminio skelbimo finansuotojas yra VĮ „Vilniaus festivaliai“. Sunku patikėti, kad daugybė Nacionalinės premijos laureatų būtų patys rašę kreipimąsi į Prezidentą. Pasitelkiant emocionalią leksiką, bandoma alkoholio reklamos draudimą prilyginti andropoviškiems metodams. Po daugelio garbių asmenų pavardėmis bandoma paslėpti tikruosius viešų kreipimųsi į Prezidentą autorius.
Akivaizdu, kad verslo atstovų užsakyti viešai publikuojami sociologiniai tyrimai apie reklamos poveikį alkoholio vartojimui remiasi nuomonėmis tik tų asmenų, kurie patys vartoja alkoholį. Metodika, pagal kurią bandoma įtikinti valdžios atstovus ir visuomenę, kad alkoholio reklama neskatina pirkti ar vartoti daugiau alkoholio, kelia rimtų abejonių. Manytina, kad šiuo klausimu turėtų pasisakyti reklamos poveikio visuomenei specialistai, kurie objektyviais tyrimais įrodytų, kaip žmonių sąmonę ir sprendimus veikia reklama televizijoje ar radijuje. Priešingu atveju bet kokie suinteresuotų asmenų užsakyti tyrimai gali virsti alkoholio propaganda, o ne objektyvia tiesa apie jį.
Atsižvelgdama į akivaizdų objektyvios informacijos dėl alkoholio reklamos draudimo televizijoje ir radijuje trūkumą, Lietuvos žurnalistų sąjunga ragina žurnalistus ir už žiniasklaidos turinį atsakingus vyriausiuosius redaktorius siekti objektyvaus šios problemos nušvietimo. Taip pat raginame vengti vienpusiškos įstatymo pakeitimus kritikuojančios informacijos, už kurią sumokama alkoholio pramonės atstovų pinigais, pateikimo visuomenei. Primename, kad šalies įstatymai suteikia visuomenei teisę į objektyvią, tikslią ir teisingą informaciją. Už pinigus užsakytos publikacijos, kaip ir bet kokia reklama, šių kriterijų neatitinka.
Dainius Radzevičius
LŽS pirmininkas
|